سیدمحمد فخار: متروی ۱۰ میلیون نفری ازجمله اهداف میان‌مدت مدیریت شهری برای سال‌های پیش‌روست.

مترو

در اين طرح قرار است شهرداري تهران‌ با استفاده از مترودست‌كم روزانه 10ميليون سفر درون شهري را پوشش دهد.‌در واپسين روزهاي تابستان سال‌جاري محمدباقر قاليباف شهردار تهران‌گفت:‌

« درصورتي كه بودجه شهرداري پرداخت شود، تا 6‌ماه دوم سال 96ظرفيت حمل‌ونقل با مترو را به 10ميليون نفر مي‌رسانيم.» در حال حاضر هر روز در تهران 17ميليون سفر درون شهري انجام مي‌شود. حال اگر 10ميليون سفر از اين تعداد با مترو انجام شود، چه اتفاقي در شهر مي‌افتد؟

  • روزي 14ميليارد تومان دود مي‌شود

براساس آخرين مطالعات انجام شده در معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با عنوان «تعيين هزينه سيستمي سفر با هريك از مدهاي حمل‌ونقل شهر تهران»، هر خودروي شخصي به‌طور ميانگين روزانه 30كيلومتر در تهران حركت مي‌كند و انواع آلاينده‌ها و ترافيك را براي مردم به ارمغان مي‌آورد. از سويي هر روز در اين شهر 14ميليون ليتر بنزين مصرف مي‌شود‌. بنابر اين روزانه 14ميليارد تومان توسط اين وسايل نقليه صرف مي‌شود. اين رقم در سال به عدد شگفت انگيز 5110ميليارد تومان مي‌رسد كه حدود يك سوم بودجه سالانه كل پايتخت(16950هزار ميليارد تومان در سال 94) و يك سي‌ام كل فروش سالانه نفت كشور(159 هزار ميليارد تومان) در سال 93است.

  • هزينه خودروي شخصي 6برابر مترو

هزينه هر سفر شهري با درنظر گرفتن ارزش زمان هر ساعت فرد شاغل (ريال بر ساعت)، متوسط درآمد خانوار در سال (ريال)، متوسط ساعت كاري در ماه، متوسط در صد افراد شاغل در هر خانوار و بعد خانوار(متوسط جمعيت هر خانوار) براي خودروي شخصي 6453تومان در هر سفر(9كيلومتر به‌طور متوسط) است و اين هزينه در هر سفرروزانه با مترو 987تومان محاسبه شده است. به اين ترتيب مشخص مي‌شود كه هزينه هر سفر شهري با خودروي شخصي 6برابر متروست.از طرفي هزينه‌هايي كه يك خودروي شخصي به‌طور مستمر و در دوره‌هاي مختلف دارد شامل بيمه شخص ثالث، عوارض شهرداري، معاينه فني خودرو، استهلاك، هزينه سوخت، هزينه روغن، هزينه لاستيك، هزينه تعميرات، هزينه كارواش و هزينه سلامت راننده است. به علاوه بايد هزينه‌هاي ناشي از تصادف احتمالي را نيز درنظر گرفت كه با وجود خودروهاي چند‌ صدميليون توماني به هيچ وجه كم و قابل چشم‌پوشي نيست. 14

  • ‌ماه پول بنزين

با اين حساب اعتبارات مورد نياز براي راه‌اندازي خطوط هم‌اكنون در 4خط بدين صورت است: تكميل خط ۳: ۸۸۰ ميليارد تومان، ساخت خط ۶: ۱۴۰۰ ميليارد تومان، ساخت خط ۷: 2هزار ميليارد تومان و خط فرودگاه مهر آباد: 1719ميليارد تومان كه در مجموع به عدد 6هزار ميليارد تومان مي‌رسد. اين اعداد از سوي قدرت گودرزي معاون مالي و اقتصادي شهردار تهران اعلام شده است. با نگاهي به اين اعداد مشخص مي‌شود با هزينه 14‌ماه پول بنزين خودروهاي شخصي مي‌توان متروي 10ميليوني را در بخش عمراني محقق كرد. همچنين با 3هزار واگن جديد مي‌توان سرفاصله حركت قطارهاي موجود را به 2دقيقه رساند تا بزرگ‌ترين دستاورد حمل ونقلي مديريت شهري تا سال‌هاي آتي به واقعيت تبديل شود.

کد خبر 323691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha